søndag 3. oktober 2010

Bryllup og Begravelse

Jeg lovte noen av dere miljøvenner å legge ut lista over låter som også stod på trykk i papirutgaven av Dabladet lørdag 2. oktober! Hver lørdag tipser en person/D-kjendis? om 3 låter som kan fungere til bryllup og til begravelse. Jeg ga opp 2 ganger, og måtte skuffe promo-ansvarlig Anette. "Dette er en umulig oppgave- jeg har 15.000 sanger på Itunes..skal jeg klare å finne de perfekte sangene på bare 2 dager?"

Jeg fikk heldigvis utsettelse, og klarte å plukke ut totalt 6 sanger jeg ble fornøyd med. Det ble litt enklere når jeg snudde litt om, og tenkte at dette ikke trengte være et tips for andre-  men noe jeg ville ha valgt i mine EGNE anledinger. Mange spør meg om hvilke sanger de bør ha med i bryllupene sine. Svaret er vel at det vet de nok best selv. Velg en sang som betyr noe for dere og som sier det dere vil den skal si!
Hvis jeg noen gang skal gifte meg kan det godt hende lista ser helt annerledes ut. Til begravelsen min er det nok noen andre enn jeg som velger ut musikken..men det er jo greit å sette opp noen føringer:


BEGRAVELSE

1. Rockettothesky: An army of flying Dutchmen
Off Jeg begynner å gråte bare jeg tenker på hvordan det hadde vært å høre denne i en begravelse. Så direkte og vakkert kan nesten bli for mye. Men det er også en fin ro over denne sangen som gjør den perfekt til en slikt bruk. 

2. Leona Næss: Northern Star. 
Mest fordi det er en nydelig sang som jeg oppdaget da jeg var 14. Jeg tror den handler om savn, om å leve opp til, og å prøve så godt man kan. 

3. The National. Lit up.
The National kommer vel ikke utenom en eneste playliste hos meg. En begravelse er jo ofte en ganske røff opplevelse, men ofte føler jeg en slags lettelse når den er over. En tomhet, men samtidig er det en fin ting at verden nå kan gå videre og man har plassert tanker og følelser. Etterpå er det tid for å minnes og lysne litt. 










PS: Å ikke kjøpe for mange papiraviser er vel og bra. Månedens miljøtips kommer her: KJøp en kompostbinge! Man får nydelig næringsrik blomsterjord av matrestene etter bare 4-5- uker! 


BRYLLUP

1. Halvdan Sivertsen. Kjærlighetsvisa. 
Vel..kjisje eller ikke kjisje. Til begivenheter som dette syns jeg ikke man trenger å tenke særlig mye cred så lenge det er en sang man syns er passende og som sier det man vil denne dagen skal handle om. Denne forteller en hel del om det å leve sammen. Jeg bruker å synge denne sangen når jeg leder allsangstunder på eldrehjem. Ofte vil de eldste være helt stille, lytte til denne sangen og knuge til minnene til den de likte best.

2. Håkan Hellstrøm. Det är så jag seier det. 
Håkan får liksom alltid sagt det og det er herlig direkte.. "Du er det fineste jeg vet" må vel også være det fineste man kan komme på å si? Håkan kunne sikkert laget en egen bryllups-editon..han har mange sanger som passer! 

3. Taylor Swift. You belong with me
Vi må ikke glemme bryllupsfesten! Følelser kan slippes løs og man kan skrike og danse til jubel og allsang. Taylor Swift eller Dixie Chicks er en sikkert vinner da. På grunn av tittelen (og ikke minst det grunn av det herlige skoleball-temaet musikkvideoen) velger jeg denne. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar