onsdag 22. september 2010

Are you as empowered as you think?

..spør Craig McLean i ELLE UKs jubileumsutgave. (Ja, jeg kjøper glossy damemagasiner en gang i blant.) Denne gangen var det mest fordi jeg trodde jeg hadde veldig god tid på flyplassen i Bodø, og kjøpte derfor den tykkeste lefsa av et blad i butikken. Mellom tonn med reklame fant jeg plutselig en velskrevet artikkel av nevnte McLean, og han hjalp meg å sette punktum for en del spørsmål jeg har stilt meg selv i det siste. Er det bare jeg som er lei av å se stadig flere folk trykke kroppen sin fram på forsiden av VG mens de enten kaller det kunstnerisk eksperiment eller feministisk frihet?
Faktisk ble jeg så revet med av artikkelen at jeg ikke oppdaget gate-skiftet eller noen som helst andre opprop. "Selnes, du skulle vært her for 5 minutter siden", sa dama bak skranken som ved tidligere møte var 100% bliere. Vel- jeg kom da med, men jeg tror kanskje Halvdan Sivertsen som også var med flyet tenkte "Huff..nå tror hun at hun har blitt så stor at hun til og med tror hun kan be flyet vente." Halvdan: det ligger en dose distre-het bak. Beklager Bodø Airport!

McLean skriver om en tur til Beirut og hans møte med kvinnene der. Noen kledd i det ekslusive mest moteriktige man kan finne, med forførende sminke og lakkerte negler. Andre skjult bak skjerf. Uansett kunne han fornemme en sterk utstråling og trygghet til egen kropp, en stolthet av sin egen seksualitet; de rett og slett struttet av makt!
Burka-barbie


Dette er makt!



Tilbake i vesten ser han noe annet:

Det virker som om det å se naturlig bra ut ikke er nok for dagens moderne kvinner. Vi bruker alle slags "whistles and bells" for å bedre vår egen status, og vi hevder at skrittene vi tar for å forsterke vår seksuelle tiltrekning ikke bare er bra..sexy..de er alle med på å fortelle hvor mye makt vi utstråler. Brystforstørring, botox, fyldigere lepper, vrikke i skremmende høye heler, ta kurs i lapdance..Å være tidlig ute og være stolte av utfordrende antrekk, poste dristige "come and take me"- bider på facebook. Slike tiltak, sier kvinnene, er ikke for å invitere til seg oppmerksomhet. Disse strategiene brukes for å boooste kvinners selvtillitt og selvkontroll. "Hvis jeg ser så heit ut som jeg gjør nå, vil ingen mann klare å motstå meg". "Jeg har makten. Jeg kan styre dette showet. Jeg gjør det for min egen del, ikke for menn. "

Botox

























Vel Marianne Aulie, Demi More og co...dere er nok veldig trygge på dere selv og egen kropp..men er dette egentlig frigjøring? Neida, det er i bunn og grunn seksuell underkastelse. Fotografier av nakne kropper kan være det vakreste som fins, men dette er bare egoistisk. Det eneste twitter-damene oppnår er å fortelle mannfolkene; "En mektig kvinne er en som er så utrygg på seg selv at hun må legge ut puppebilder av seg selv for å føle seg god nok". oh, look: det kroppsfikserte idealet kom best ut av det..igjen.

Det er en trist refleksjon: At noen kvinner føler behovet for å reklamere for sin egen seksualitet for å kunne føle seg mektig. Som McLean så fint sier: 
"Det er ikke noe mer berusende for en mann enn en kvinne som er ekte. Som er trygg på seg selv, sine egne attributter, som er klar over og som aksepterer sine feil. En kvinne som er autentisk sexy. En sterk mann vil elske en sterk kvinne. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar