onsdag 8. september 2010

Å anmelde anmeldere

"Det var en gang, og det er ikke så lenge siden, at blogging og twitter-hype ikke var begreper. Dette var før jungeltelegrafen hadde tatt over for de store mediehusene. En tid da folk leste anmeldelser i aviser og fikk med seg terningkast. Det var en tid der anmelderne styrte. Det var en gang!"
I går kveld oppdaget jeg (for første gang) en ganske god artikkel i Natt&Dag der div. musikere anmelder musikkanmeldere. Ganske interessant lesning faktisk! Musikerne legger vekt på anmeldernes mangel på musikalsk ordforråd der de heller pøser på med fikse og følelsesladde adjektiver uten mening. Hør bare hvordan Bernt Erik Pedersen framstiller Syntax Terrororkester (et band jeg ikke aner hva er for noe, men ikke blir det spor klokere av med dette:)
"Deres kantete, huggende alternativ-rock framstår som værbitt, forblåst og stridig." 
hm..?

En annen fin vinkling kom fra Eirik i Kings of Conveniense som mener en stor andel av dagens anmeldere roter seg bort i "tidsånddefinering". Alt for ofte ser jeg at en musikkanmeldelse ikke handler om musikken, men om artister som kulturelle fenomener. Som Erik sier: "Anmeldelsene er preget av liten vilje til å sette seg inn i artistens arbeid. I stedet bruker han opp det meste av sin tilmålte spalteplass på fraser om artistens plass i offentligheten. "

Vel..jeg skal ikke påstå at alle anmeldelsene av oss har vært slik- men av 20 anmeldelser kan jeg vel lese toppen 3 linjer med et forsøk på musikalsk analyse..resten er..svulstige adjektiver.


Jeg skal slutte å prate om anmeldelser nå- det er jo en positiv ting at folk driver og utdanner seg for å kunne synse og mene noe om det vi artister driver med. Det skal de ha! I dag satte jeg opp en liste med anmeldelsene vi har fått- mest for meg selv, for å bli ferdig med anmelderiet av Heartcore og sette ting i perspektiv. En dårlig karakter snur hodet mitt litt rundt. Men hey: lista ble jo mye finere enn først trodd!
Øverste del av streken feirer vi med en video til sangen Miami av The Foals. Den nye plata "Total Life forever" er veldig god (uten å bruke adjektiver)






-------------------------------------------------

Nederste del av lista skal også få en video av en uuber-catchy sang. I og med at disse anmelderne ikke ser ut til å like musikk som er fengende, så kan de lære litt av Cee Lo Green. 



Dagsavisen 3/6



I dag har jeg faktisk bengynt på et par nye demoer. Hvordan skal jeg beskrive soundet? Drømmende med et hakk av roastbeef (nei, det er ikke første gang musikken vår har blitt sammenligna med roastbeef) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar